IJs zonder melk? Ja natuurlijk!

IJs zonder melk? Ja natuurlijk!

07. 08. 2014

De vijf beste basisrecepten voor heerlijk ijs zonder melk. Je bent vegan maar je vrienden moeten je elke keer weer watertandend wegslaan bij de ijskraam? Geen paniek! Kom de zomer lachend door met je eigen zelfgemaakte raw vegan ijsrecepten! De basis voor elke vegan ijsverslaafde...

Je bent vegan maar je vrienden moeten je elke keer weer watertandend wegslaan bij de ijskraam? Geen paniek! Kom de zomer lachend door met je eigen zelfgemaakte raw vegan ijs... Hier vindt je dé basis voor elke vegan ijs verslaafde, de vijf beste basisrecepten voor overheerlijk ijs zonder melk.  

Zonnige Sorbets

De makkelijkste en meest voor de hand liggende versie van ijs zonder melk is natuurlijk sorbet. Je kan sorbetijs maken door bevroren vruchten in de blender te doen, of je kan vers fruit eerst pureren en daarna invriezen. Als je de vruchten eerst invriest krijg je meer de consistentie van klassiek sorbetijs, maar je moet wel oppassen dat de vruchten niet té bevroren zijn, zodat ze nog te pureren zijn in de blender. Je kan wat water toevoegen als dat nodig is, en eventueel kan je je ijs zoeten met dadels, yaconsiroop of agavesiroop. Weet je niet waar je moet beginnen? Een echte aanrader voor beginners is watermeloensorbet. Lekker fris, simpel en smaakt altijd naar meer! Of probeer voor wat variatie ook eens watermeloensorbet met verse munt...

Fruitig met Banaan

Ook kan je ijs maken van fruit dat meer op klassiek roomijs lijkt. Snijd een banaan in stukjes en vries hem in (hoe lang je hem in moet vriezen hangt af van de capaciteit van je blender, maar 3 uur moet ongeveer goed zijn). Je kan ook ander fruit invriezen en erbij doen, bijvoorbeeld banaan met aardbeien, of je kan bijvoorbeeld cacao toevoegen voor heerlijk chocolade-ijs. Ben je in een avontuurlijke bui? Blaas je ijs een eigen leven in met bijvoorbeeld kaneel, koekkruiden of superfoods. Een voorbeeld van chocolade-ijs op basis van banaan vindt je op de blog van la Tortoise

Cool met Kokos

Veel vegans zijn groot fan van kokosmelk als vervanger van gewone melk, zeker in zoete recepten. En terecht! Het is heerlijk romig, heeft veel smaak en zit boordevol goede voedingsstoffen. Je kan kokosmelk kopen in een blikje, of nog beter, maak het zelf door het vlees van een verse kokosnoot te weken in water en de pasta die ontstaat te blenden totdat je een zachte, dunne melk krijgt, die je op precies dezelfde manier kan verwerken als koemelk. Je kan je kokosmelk wat zoeten met agave- of yaconsiroop. En nog een weetje, yaconsiroop voegt niet alleen een zacht zoete, karamelachtige smaak toe, maar werkt ook nog eens prebiotisch en is dus goed voor je darmflora.

Go Nuts!

Noten zijn onmisbaar in een raw en vegan dieet, dus zijn er oneindig veel recepten te vinden voor raw ijs op basis van noten, de mogelijkheden zijn eindeloos met wat je ook maar in je keukenkastje kan vinden. Probeer het eens met rauwe cashewnoten, hazelnoten, amandelen of macadamianoten. Blend de noten simpelweg met fruit  en voeg eventueel iets toe om het zoeter te maken. Natuurlijk kan je ook andere smaakmakers toevoegen, zoals rauwe vanille of citroenrasp, of superfoods zoals baobabpoeder of lucumapoeder. Een voorbeeld van een recept voor heerlijk chocolate chip chocolade-ijs op basis van noten vind je hier.

Notenmelk is goed voor elk

Verse notenmelk is een geweldig ingrediënt niet alleen voor raw ijs, maar voor talloze raw en vegan gerechten. Er zijn zó veel verschillende soorten. Voor nieuwe ideeën, bekijk hier het Lifefood raw nut milk experiment. Wist je bijvoorbeeld dat maanzaadmelk meer calcium bevat dan koemelk? De basis voor notenmelkijs is simpel: blend je favoriete notenmelk met fruit en vries het in. That’s it!

Veel plezier met deze tips voor de lekkerst vegan zomerijsrecepten, welke je ook maakt! 

Tip:

Je kan je ijs maken in een ijsmachine, of invriezen of serveren in plastic bakjes. Maar probeer ook eens ijs- of ijslollievormpjes voor een extra vrolijk effect!