Chiazaden

Chiazaden

21. 11. 2013

Chiazaden: je ziet ze tegenwoordig overal. Het meest gehypete superfood van dit jaar. Het zou ontzettend gezond voor je zijn en helpen tegen allerlei klachten. Maar wat is er nou precise zo gezond aan chiazaad?

Chiazaden: je ziet ze tegenwoordig overal. Het meest gehypete superfood van dit jaar. Het zou ontzettend gezond voor je zijn en helpen tegen allerlei klachten. Maar wat is er nou precise zo gezond aan chiazaad? Lifefood geeft antwoord.

Supervoedzaam

Chiazaden zijn zeer rijk aan vitamine B, calcium, kalium, ijzer, fosfor, zink en koper. Ze bevatten veel vezels en eiwitten, veel antioxidanten en relatief heel veel omega-3, meer dan welke andere zaden of noten dan ook. Omega-3 zijn gezonde vetzuren, die ons lichaam hard nodig heeft om goed te functioneren. Chia zit dus boordevol goede (en nodige) brand- en bouwstoffen voor ons lichaam, zonder dat het schadelijke stoffen bevat of veel stoffen waar wij in ons voedingspatroon vaak teveel van hebben, zoals koolhydraten (waaronder suikers) en ‘slechte’ (verzadigde of industiële) vetten. Chiazaden zijn bovendien heel laag in caloriën.

Waarom chia?

Natuurlijk zijn de meeste noten en zaden rijk aan vezels, gezonde vetten, omega-3 en allerlei vitaminen en mineralen. Waarom moeten we dan per se chia eten? Omdat het van alle noten en zaden die wij kennen een van de gezondste en voedzaamste is, volgens velen op een dedeelde plaats met hennepzaad. Chia wordt gezegd per gewicht 6x zoveel omega-3 (dat onder meer nodig is voor een aantal hersenfucties) als zalm en 5x zoveel als lijnzaad te bevatten. Ook bevat het veel antioxidanten (veel meer dan bijv. goji- en acaibessen), die je cellen herstellen en ontgiften. Ook bevat chia relatief veel calcium, dat verder vooral voorkomt in melkproducten en in mindere mate in peulvruchten en noten. Omega-3 zit behalve in sommige noten en zaden (bijv. lijnzaad en hennepzaad) alleen in vis.

Chia is dus van alle soorten zaden (die toch al heel gezond zijn) een van de voedzaamste en zit vol met plantaardig omega-3, antioxidanten en calcium. Daarmee is het een belangrijke bron voor veel van wat je lichaam hard nodig heeft, vooral onmisbaar voor veganisten en vegetariërs.

Medicinaal?

Daarnaast wordt er verspreid dat chia helend zou zijn voor allerlei kwalen: het zou helpen bij kanker, je spijsvertering verbeteren, en helpen bij het afvallen.

Afvallen

Voor helpen bij afvallen hebben klinische onderzoeken tot geen resultaat geleid. Dat is ook niet raar, want helaas is het met geen enkel voedsel zo dat hoe meer je er van eet, hoe meer je afvalt. Je moet het dus gebruiken als vervanging. Als je chia eet als je op dieet bent, voorzie je jezelf van veel belangrijke voedingsstoffen in verhouding met heel weinig caloriën, waardoor je dus minder ander voedsel nodig hebt om gezond te blijven. Omdat het rijk is aan eiwitten en vezels en je bloedsuikerspeigel op peil houdt, kijg je ook minder snel weer trek. Maar het niet eten van ander (minder gezond) voedsel moet je toch echt zelf doen. Chia zaad helpt dus niet direct bij het afvallen zelf maar het helpt wel je gezond te houden als je weinig en/of uitsluitend plantaardig eet. Week het bijvoorbeeld een nachtje in water en doe het dan door je smoothie als ontbijt. Daar kan je zeker tot de lunch op teren, vol energie!

Darmklachten en kanker

Als je chia een paar uur weekt, komt er en slijm vrij dat je darmkanaal beschermt (net als slijm van bijv. lijnzaad of rauwe olijfolie). Dit is vooral goed om (verwerkt) te eten na bijv. een darmspoeling, om de slijmlaag in je darmen weer op te bouwen. Ook bevat het veel vezels. Het is algemeen bekend dat veel vezels eten helpt tegen diverse darmkwalen, waaronder spastische darmen, verstopping en een opgeblazen gevoel.

Je moet de medicinale werking van chiazaden dan ook als volgt zien: een heel groot percentage klachten, waaronder veel darmklachten, maagklachten, moeheid, verschillende soorten hoofdpijn en sommige vormen van kanker, worden veroorzaakt of verergerd door een structureel slecht voedingspatroon, inclusief een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Door gezonder te gaan te en bijv. te supplementeren met chiazaden is het niet gek dat een groot aantal klachten bij veel mensen opgelost kan worden.

Daarnaast moet vermeld worden dat volgens sommigen chiazaad in combinatie met bepaalde zware klachten (bijv. hart- en vaatziekten) en bepaalde medicatie (zoals bloedverdunners) bijwerkingen kan hebben. Ook wordt het soms afgeraden wordt bij zwangerschap. Zoek dat dus even goed uit voor jezelf, mocht je zwanger zijn of medicatie gebruiken.

Zeker de moeite waard

Verwacht geen directe wonderen maar helpen bij klachten en tekorten kan chiazaad zeker. Genoeg redenen dus om een tijdlang chiazaden aan je dieet toe te voegen en het zelf te proberen. Kijk zelf of je verschil merkt, jij kent je lichaam het beste.

Chiazaden van Lifefood zijn bovendien 100% biologisch en rauw (dus niet verhit), waardoor het levend voedsel is. Laat je chiazaden even weken (zodat er slijm ontstaat) en roer het dan door je eten (bijv. in muesli, smoothies, vega-burgers, soepen en sauzen) zonder te verhitten boven de 42C. Dan zijn je chiazaden op hun allergezondst! Eet smakelijk.

Nu bestellen